Körkörös romok
Ország Lili falai
2014. január 19-ig látható Ország Lili életműve a MODEM-ben. (Modern és Kortárs Művészeti Központ, Debrecen, Baltazár Dezső tér 1.)Az alkotó, a különös magánmitológiájáva, egyedülálló a huszadik századi magyar képzőművészetben. E magányos, női és zsidó gyökerekből táplálkozó pálya bemutatására vállalkozott a MODEM.
A kiállításra magyar köz- és magánygyűjteményekből érkeztek alkotások a képzőművész összes
fontosabb korszakából. Emellett a képépítési folyamatot jól megvilágító
kollázsok is szerepelnek, illetve olyan fő művek, mint a Rekviem hét táblán, az Elpusztult
emberek és városok emlékére vagy a Románkori Krisztus. A kiállítás a korai szürrealista
korszak kevésbé ismert alkotásai mellett külön termet szentel a labirintussorozat tizenhat
darabjának. A tárlaton Ország Lili 88 alkotása látható: 68 olajfestmény, és 20 kollázs.
Ország Lili (Ungvár, 1926. augusztus 8. – Budapest, 1978. október 1.)
Ország Lili a Képzőművészeti Főiskola elvégzése után a budapesti Bábszínházban kezdett
dolgozni, ahol olyan emberekkel került szoros munka- és szellemi kapcsolatba, mint
Bálint Endre, Márkus Anna, Korniss Dezső vagy Bródy Vera. Bálint elismerő szavaira
és biztatására folytatta az alkotást. Zárkózott, határozatlan személyisége miatt csak
igen későn, a 60-as évek második felében lett biztos abban, hogy műveinek helye van a
magyar képzőművészetben. Fontos szerepet töltöttek be életében gyűjtői, akik már korán
felfedezték jelentőségét, és élete végéig szoros kapcsolatban álltak vele. Ilyen volt Rácz
István vagy a győri Vasilescu János és Kolozsváry Ernő. Az életmű nagy része éppen ezért
most is Győrben található.
Lili és a képzőművészet
Ország Lili életműve több, jól elkülönülő korszakból áll, mégis teljesen koherens egységet
képez. E hármas tagoltságnak megfelelően épül fel a tárlat is. Már a korai – a francia
szürrealizmus és a metafizikus festészet hatását magán viselő – korszak képein megjelenik
a fal mint alapmotívum, illetve feltűnnek a fal előtti, kiüresedett térben kővé dermedt,
cselekvésképtelen figurák. A korai korszak műveit azért is tekinthetjük figyelemre méltónak,
mert ugyan akadnak a huszadik századi magyar művészetben részben szürrealista elemekkel
dolgozó művészek (például Ámos Imre, Farkas István, Vajda Lajos), de a klasszikus
szürrealizmushoz szorosan kötődő művekkel csak Ország Lilinél találkozhatunk.
A korai korszakot egy tudatos képépítési folyamat követi. Az alapmotívumok azonban nem
változnak, inkább egyfajta kerek láncolatként lebomlanak, hogy azután más formában
épüljenek újjá. Művein szinte régészeti módszerekkel tárhatók fel a szimbólumok és az
ismétlődő motívumok jelentésrétegei. Ország Lili – már-már önmaga archeológusaként –
vall a folyamatról, amelyben a saját szorongásait szimbolizáló falak ledőlnek. A munkáin
megjelenő motívumokat külföldi utazásai során megérzésszerűen kereste, a múltban, a
történelemben, az ősi kultúrákban. Fontosabb gyűjtőhelyszínei: a prágai zsidó temető, a
bulgáriai ikonok, Nápoly, Pompei, Jeruzsálem, India. Az elpusztult ősi városokban, azok
megmaradt emlékei közt úgy érezte, valaha járt már ezeken a helyeken – ekkor készült
képeit tekinthetjük egyfajta emlékállításnak, a múlt megőrzésének és továbbvitelének is.
Az életmű végén – akár egy logikai játék utolsó eleme – készült el fő műve, a 48 részes
labirintussorozat, amelyen 1973-tól 1978-ban bekövetkezett haláláig dolgozott. Itt
kezdte nyomódúcként használni a nyomtatott áramkört, melynek városalaprajzként és
labirintusként is értelmezhető mintázatát a huszadik század lenyomatának, jelképének
tartotta. Az áramkörmotívum megtalálása, a múltbéli történetek feldolgozása, illetve az
egymásra záruló falak az életmű betetőzését és végét is jelentették. A labirintusmotívumra
és a labirintushoz kötődő mítoszokra (Ikarosz, Ariadné fonala, Szfinx) ugyanolyan
szimbólumként tekintett, ugyanúgy azonosult velük, mint korábban a téglafallal vagy az ősi
városokkal.
Lili és az irodalom
Ország műveihez fontos támpontként szolgálhatnak az irodalmi
inspirációk és kapcsolódási pontok, így például Franz Kafka (akinek írásai és levelezése talán
a legnagyabb hatással volt a művészre) vagy Pilinszky János, akihez szoros barátság fűzte.